IJsland – Voorbereiding 2

FullSizeRender (5)Mijn lievelingsboom is een berk, ik kan die uit duizenden herkennen. De meeste bomen in mijn directe omgeving zoals de esdoorn, meidoorn, populier, beuk, wilg kan ik wel van elkaar onderscheiden. Voor een wijdere blik op levend hout bezoek ik vaak het Arboretum Trompenburg dat bijna in mijn achtertuin ligt. De havenbaron die tevens liefhebber van bomen was, liet ze door zijn bemanning meenemen uit verre streken en plantte ze in zijn buiten aan de Honingerdijk. Daar staat een zakdoekjesboom, een Japanse honingboom, de echte tulpenboom. Zelfs een sequoia heeft zich daar geworteld. De oudste bomen dragen een porseleinen naamplaatje met hun botanische naam, hun Nederlandse naam en vermelding van het herkomstgebied. Nee, bomen met herkomstgebied IJsland staan er niet. De mooie papierberk voor mijn deur heb ik gekocht uit de kwekerij van het arboretum. Zijn herkomst is het Himalayagebied.

IMG_2187